34,5467$% 0.18
36,0147€% -0.62
3.005,41%1,48
5.110,00%0,95
20.381,00%1,12
9.549,89%1,94
3407127฿%-0.19621
Kendini gerçekleştiren kehanet kavramı, günlük hayatta inandığımız ve gerçekleştirmek istediğimiz düşüncelerin beklentilerimiz doğrultusunda davranışlarımızı yönlendirerek gerçekleşmesini ifade eden bir sosyal psikoloji teorisidir. Şahmaran nedir? Şahmaran’ın kaç gözü var? Şahmaran hikayesi ne anlatıyor?
Kişisel inançlar, davranışı değiştirme gücü olarak tanımlanır. Mitolojide, bilimde, sanatta ve sporda beklenti etkisi işlenmiştir. Kendini gerçekleştiren kehanet üç farklı yansıma olarak ifade edilir. İlk olarak, pygmalion etkisi, olumlu beklentilerin olumlu sonuçlara yol açtığını açıklar. Pygmalion etkisi adını mitolojik bir hikayeden alır. Yunan mitolojisinde Pygmalion, Kıbrıs’tan kadın düşmanı bir heykeltıraştır. Kadınlarla yaşadığı olumsuz deneyimlerden sonra ölene kadar kimseyle evlenmeyeceğine yemin eder ve kendini mesleğine adamıştır. Herkesten farklı olan mükemmel kadını yaratmak için hayallerindeki kadının heykelini yapmaya karar verir. Uzun süre çalışıyor ve fildişinden yaptığı bu heykel o kadar güzel ki Pygmalion’a aşık oluyor.
Adı Galatea,” uyuyan aşk” anlamına geliyor. Her gün Galetea’ya uzun süre bakar, onunla konuşur ve ona hediyeler alır. Her gece Galatea’yı hayal ediyor. Bir gün Pygmalion Afrodit’e gider. Galatea gibi bir kadın istiyor. Pygmalion’un Galatea’ya olan aşkı Afrodit’i etkiler ve Galatea’yı öldürür. Pygmalion eve döndüğünde fildişi heykele sarılır ve aniden yumuşaklığını fark eder. Öpmeye ve koklamaya başladığında sıcaklığını hissetmeye başlar. Pygmalion’un dileği gerçekleşir ve fildişi heykel canlanır. Galatea bu aşka karşılık verir. Pygmalion Galatea ile evlenir ve çocukları olur.
Bu mitolojik hikayede, Pygmalion’un çalışmalarına olan beklentisi onu canlandırdı. Bu mitolojik hikaye, düşünmenin gücünü ve önemini vurgular. Bilimsel çalışmalarda pygmalion’un etkisi kanıtlanmıştır. Örneğin, çocuklarının üstün zekaya sahip olduğuna inanan bir aile, çocuklarına her zamankinden daha fazla bakmaya çalışacaktır. Bu, çocuğun gelişimine katkıda bulunacak ve akranlarından farklı gelişeceği gerçeğine yol açacaktır. Ailenin bu olumlu ve güçlü etkisi, aslında ortalama veya vasat bir zekaya sahip bir çocuğun performansı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olacaktır.
İkinci etki Galata yukarıdaki mitolojik hikaye ile ilişkili olan bir etki. Pygmalion’un etkisinin zirvesi, Pygmalion’un aşık olduğu Galatea heykeli hakkındaki olumlu düşünceleri ve beklentileriydi. Galatea etkisi, sonuca yol açan bilişsel faktördür. Bir hedefe ulaşmak, çevrenin olumlu ya da olumsuz beklentisi değildir; bireyin kendi beklentisi, özgüveni ve performansıdır. Bir hedefe ulaşmak için kendi gücünüze, becerilerinize ve potansiyelinize ne kadar çok güvenirseniz, o kadar çok şey başaracaksınız. Örneğin, birçok sporcu katılmadan önce istenen sonucu gözlerinin önüne getirir competitions.By bu Özbeklerin davranışını etkiler. Başarılı sonuçlar elde eden birçok sporcu Galatea etkisini uygular.
Üçüncüsü, olumsuz beklentilerin olumsuz sonuçları olduğunu açıklayan “golem etkisi” dir.”Pygmalion etkisinin olumsuz ve karanlık yönü olarak tanımlanır. Yahudi argoda Golem “aptal, aptal” anlamına gelir. Efsaneye göre golem, Yahudi halkına yardım etmek ve korumak için kilden yapılmış bir heykeldir. Yahudi inancına göre, her cumartesi bir tatil olduğu için golem kapatılmalıdır. Kapalı değilse, şeytani yönü ortaya çıkacaktır. Haham Loe bir Cumartesi günü Logarayı kapatmayı unutuyor. Golem’in yıkıcı tarafı belirir ve bir canavara dönüşür. Halkına zarar verecek. Bu efsaneye göre golem etkisi, Pygmalion etkisinin olumsuz yönüdür. Beklentilerin her zaman olumlu sonuçlara yol açmadığını göstermektedir.
Kısacası, düşünce ve beklentilerin davranış üzerinde güçlü bir etkisi vardır. Yapılan çalışmalarda olumlu beklentilerin olumlu sonuçlara, olumsuz beklentilerin ise olumsuz sonuçlara yol açtığı tespit edilmiştir. Kültürümüzde sıkça kullanılan “aklıma gelenler başıma geldi”, “kırk kere bir şey söylerseniz olur”, “şeytanın kulağına kurşun” veya “iyi düşün, güzel olsun” gibi ifadeler yaşamdan kesitlere örnektir. Kendini gerçekleştiren kehaneti destekleyen Türk dili.
Beklenti etkisi edebiyat ve psikolojide bir olgudur. ” Kendini gerçekleştiren kehanet “veya” pygmalion etkisi ” olarak da adlandırılan bu fenomen, bir süre sonra kişinin başkalarının (özellikle bazı açılardan üstün hissedenlerin) beklentilerini karşılayan davranışlar göstermeye başlamasıyla açıklanabilir. ). Beklenti etkisi bilim, mitoloji ve sanatta çeşitli boyutlarda işlenmiştir. Sosyal psikolojide, “kendini gerçekleştiren kehanet” teorisi, bu devletin gerçek olmayan tezahürünün bir sonucu olarak, başlangıçta gerçek olmayan bir devletin beklentilerini gerçekleştirme sürecinde beklenen davranışın gerçeğe dönüşmesi şeklinde tanımlanır. İnsan kehanetini kendisi yerine getirir. olumsuz duyguların olumsuz sonuçları vardır. Bu teori, 1911’de iki Alman araştırmacının bir at üzerinde yaptığı deneylerle bilimsel olarak doğrulandı. Beklenti etkisinin açıklanmasında bilinçaltının rolü büyüktür.
Kendini gerçekleştiren kehanette” şeffaflık yanılsaması “na” şeffaflık yanılsaması “da denir, kronik kaygısı olan kişilerin başkalarının düşüncelerini ne ölçüde algıladıklarını abartma olasılıkları daha yüksektir. Örneğin, insanların heyecanınızı fark ettiğini düşünürsünüz ve bunu düşündüğünüzde endişeniz artar, heyecanınız ve özgüveniniz azalır.
Rosenthal ve Jacobson (1968’de Alıntılanmıştır: REYNOLDS, 2007, 476), yüzlerce denemeden sonra, öğretmenlerin beklentilerinin öğrencilerin performansı üzerinde önemli bir etkisi olduğunu bulmuşlardır. Tarafsız göreve rağmen öğretmenleri yüksek beklentileri olan gruptaki öğrenciler daha başarılıydı. Çeşitli çalışmalarda pygmalion etkisinin etki büyüklüğü hesaplandı ve d=.Cohen’e (1988; Alıntı: REYNOLDS, 2007, 476) göre 81, d = 1.13 gibi büyük etki büyüklükleri elde edilmiştir.
Netflix Şahmaran Dizisi Serenay Sarıkaya Kendini gerçekleştiren kehanet korku ve gerilimi de beraberinde getiriyor. Buna göre Şahmaran, içine girdiği insanı kendini yüksekten atmaya zorluyor. Şahmaran’ın etkisine giren bir daha bu etkiden çıkamıyor. Şahmaran beklenti etkisine neden oluyor denilebilir.
Şahmaran veya Şahmaran “şahmaran”; Kürtçe: şahmaran, Türk-İran-Irak ve Anadolu mitolojisinde bulunabilen, zeki ve iyi olarak tanımlanan bel altı yılanı, yukarısı ise insan formunda Maran denilen doğaüstü yaratıkların başında olan ve asla yaşlanmayan bir varlıktır. ve ölümünden sonra ruhunun kızına geçtiğine inanılıyor.
Şahmaran kelimesi Farsça llogara (Şah) ve llogara (Maran; yılanlar) kelimelerinin birleşimidir. “Şah” erkeksi bir unvan olmasına rağmen, varlık Şahmaran hakkındaki tüm efsanevi kayıtlarda ve Şahmaran efsanelerinin tüm açıklamalarında dişildir.
Hititler zamanında anlatılan İlluyanka efsanesi, yılan benzeri bir yaratık olan İlluyanka’nın fırtına tanrısı Teşup ile olan savaşını anlatır. Şahmeran efsanesinin kaynağı olabilecek bir diğer mitolojik yaratık ise Yunan mitolojisinde Perseus tarafından başı kesilen Medusa’dır.
Anadolu’da Şahmeran’ın yaşayabileceği birçok yer vardır. Bir rivayete göre Mersin Tarsus’ta yaşıyor. Bir başkasına göre Adana’da Ceyhan ile Misis arasındaki Kale kuyruğunda yaşıyor. Dağın yakınında dağların bulunduğu bir dağ var. İslahiye’nin güneydoğusunda ve 10 km uzaklıkta. Hititlerin yakınında yemek var. Şahmaran’ın bu dağda yaşadığına inanılıyor. Mardin’de de aynı adı taşıyan bir efsaneye rastlanır. Bu bölgede Şahmeran resimle tasvir edilmiş, Şahmeran ustalarının yaptığı resimler evlerin duvarlarını süslemektedir.
Efsaneye göre Şahmaran yılanlarıyla birlikte bir yeraltı ülkesinde yaşıyor.
Şahmeran ile tanışan ilk kişinin adı bazı kaynaklarda Maykiya olarak anılırken, bu isim bazı kaynaklarda Kamşab olarak değişir. Bazı kaynaklarda Şahmeran ile ilk görüşenin Lokman olduğu bildirilmektedir.
Şahmeran cinayeti tüm söylentilerin ortak sonudur. Bu ortak amacın, yani Şahmeran’ın öldürülmesinin temel amacı, insanın sağlığı ve şifasıdır. Hatta bazı anlatılarda Lokman Hakim’in Şahmeran ile buluşması uzun uzun anlatılır, şifalı otlar nelerdir, Lokman Hakim Şahmeran tarafından anlatılır.
Binlerce yıl önce Tarsus’ta yedi yeraltı yılanı yaşıyordu. Merano adı verilen bu yılanlar gerçekten zeki ve şefkatliydi. Barış içinde yaşadılar. Meran kraliçesinin adı Şahmaran’dı. Genç ve güzel bir kadındı. Efsaneye göre Şahmeran’ı ilk gören kişi Cemşab’dı. Yaşamak için odun satan fakir bir ailenin oğluydu. Bir gün Cemşab ve arkadaşları bal dolu bir mağara keşfederler. bal çıkarmak için Cemşab’ı indiren ashabı, onu orada bırakıp kaçarlar ki, paylarına daha fazla bal düşsün. Cemşab mağarada bir delik görür ve içinden ışık çıktığını fark eder. Cebindeki bıçakla deliği büyütürken, şimdiye kadar gördüğünden daha güzel bir bahçeye girer. Bu bahçede eşsiz çiçekleri ve havuzu olan bir sürü yılan görebilirsiniz. Havuz kenarındaki tahtta süt beyazı gövdeli bir yılan oturuyor. Şahmeran’ın güvenini kazanan adam uzun yıllardır bu bahçede yaşıyor. Şahmaran ona tıp biliminin bilinmediğini söyler. Yıllar sonra ailesini çok özlediğini söyler ve gitmesini ister. Ondan onu yalnız bırakmayacağını, ama ona hiçbir şey söylemeyeceğini söylemesini ister.
Son yıllarda ailesini terk ettiğini ve Şahmeran’ın nerede olduğunu kimseye söylemediğini söyledi. Bir gün ülkenin kralı hastalandı. Vezir, hastalığın çaresinin Şahmeran’ın etini yemek olduğunu ve her yerde mesajlar olduğunu söyledi. Ülkenin kraliçesi herkesi tek tek hamama götürdü. Cemşab zamanı. Soyunduğunu görünce vezirin derisinde pullar olduğunu gördü ve onu konuşturdu. Kuyunun yerini gösterince Şahmeran bulundu ve dışarı çıkarıldı. Dedi ki: “Başım haşlanıp krala içirilecek, kral kurtulacak, vücudum vezire içirecek, o ölecek, kuyruğum haşlanacak ve sen Lokman doktor olacaksın.” Böylece kral öldü ve kral iyileşti ve Jamshab kralını kral yaptı. Ve efsaneye göre Cemşab böyle Lokman bir doktor oldu. Efsaneye göre yılanlar Şahmeran’ın öldürüldüğünü bilmiyorlardı. Bir gün Tarsus’un Şahmeran’ın öldürüldüğünü öğrenen yılanlar tarafından istila edileceği rivayet edilir.
Türk Eğitim Sen öğretmenlik meslek kanunu için çalıştay düzenliyor