34,3959$% 0.15
36,2857€% 0.08
2.838,76%0,17
4.833,00%0,25
19.333,00%0,24
9.420,42%1,29
3010441฿%-1.99861
Christopher Nolan’ın 2010’da gişe rekorları kıran filminin başlangıcında bir noktada , ana karakter, bir düzine insanın gerçek bir rüya dünyasına kaçış sunan makinelere bağlandığı pis bir bodrum katına iner. Nedir bu metaverse? İşte tüm detaylarıyla metaverse evreni… Bu yazıyı okuyunca Metaverse NFT ve Web3 nedir anlayacaksınız!
Bir insanın gerçeklik yerine hayal dünyasında yaşamayı tercih etmesi karşısında şoke olan bir karakter, “Her gün buraya uyumak için mi geliyorlar?” diye soruyor.
Operasyonu yürüten yaşlı adam “Hayır” diyor. “Uyandırmak için geliyorlar. Rüya onların gerçeği haline geldi. Aksini kim söylüyorsunuz efendim?”
Öyleyse, “metaverse” nereye gidiyor – hepimizi saatlerce gerçeklikten kaçmaya ikna edecek bir hayal dünyası mı? Meta veri deposunun giderek daha fazla manşet almasıyla, işte temel bilgilerin bir dökümü.
Meta veri deposunun ne olmadığıyla başlayalım : tek bir varlık. Yalnızca Google’ın “meta veri deposuna katılması”, web sitesini bulup oturum açması mümkün değildir.
Metaverse, bir dizi farklı sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve fiziksel varlıkların bir araya gelmesidir. Meta’nın (eskiden Facebook olarak bilinen şirket) CEO’su Mark Zuckerberg gibi metaverse’yi inşa etmek için çalışanlar, sanal ve artırılmış dünyayla harmanlanmış fiziksel dünyayı hayal ediyor.
Kısaca Meta ve Zuckerberg hakkında daha fazla bilgi, ancak önce sanal gerçeklik (VR) ile artırılmış gerçeklik arasındaki farkı inceleyelim. Basitçe söylemek gerekirse, sanal gerçeklik tamamen bilgisayar tarafından oluşturulan bir ortamdır, artırılmış gerçeklik ise bilgisayar tarafından oluşturulan yönlerin ve bir kişinin fiziksel çevresinin bir karışımıdır.
Farkı daha iyi anlamak için insanların bu farklı dünyalara erişmek için kullandıkları cihazları düşünün. Oculus Quest (aynı zamanda Meta’ya aittir) veya yeni duyurulan Sony Playstation VR2 gibi sanal gerçeklik başlıkları başınıza takılır, gözlerinizi tamamen kapatır ve hangi sanal dünyada veya oyunda olursanız olun ellerinizi ve kollarınızı kontrol etmek için taşınabilir aygıtlar gerektirir. erişim.
Artırılmış gerçeklik farklıdır. Henüz geliştirmenin ilk aşamalarında olan demo modeller, insanların her gün taktığı normal görünümlü gözlük şeklini aldı.
“Sanal gerçeklik” terimini icat eden ve 1980’lerde VR kulaklık ve eldiven geliştiren ilk şirketi kuran Janor Lanier, Dispatch’e sanal gerçeklik ile metaverse fikri arasında bir fark olduğunu söyledi.
“Sanal gerçeklik, her türlü faydaya sahip olabilen büyüleyici, ilginç, bazen çok güzel ve anlamlı bir deneyimdir” dedi. Yine de metaverse, “herkesin bir tür aynı sanal dünyada olduğu bir tür kitlesel sosyal deneyim – bu daha az açık.”
Zuckerberg, Gary Vaynerchuk tarafından sunulan The GaryVee Audio Experience podcast’inde artırılmış gerçeklik teknolojisi oluşturmaya çalışmanın getirdiği zorlukları şöyle açıkladı: “Artırılmış gerçeklik gözlüklerine ihtiyacınız olacak ve bu daha zor bir sorun çünkü ilk önce tamamen yeni bir optik yığın icat ediyorsunuz. . Yani, sadece normal ekranlar kullanmıyorsunuz ve bunun etrafında bir mimari inşa etmiyorsunuz, sanal gerçeklik bugüne kadar bu şekilde çalıştı.”
Artırılmış gerçeklik gözlüğü yapmak zordur. Artırılmış gerçeklik farklıdır çünkü insanların her gün içinde bulunduğu gerçek, fiziksel dünyayla etkileşime girmesi gerekir. VR ise bir kulaklıkla erişebileceğiniz farklı bir dünya.
Bazıları için meta veri deposuna erişimde bir sorun maliyettir. VR kulaklıkları yüzlerce dolara mal oluyor: Meta’nın Oculus 2’si 300 dolar civarında ve bu, yelpazenin alt ucunda. Ayrıca, meta veri deposuna girmek, seçtiğiniz dünya veya oyunla ilgili maliyetleri de beraberinde getirecektir.
Bunlar tüketiciler için maliyetlerdir. Büyük şirketler, yeni girişime milyonları akıtıyor. National Review’den Michael Brendan Dougherty’nin geçen hafta bildirdiği gibi, “Cumhuriyet Bölgesi, Metaverse’deki dijital araziye 4,3 milyon dolar harcadı. Birinin 600.000 doların üzerinde satın aldığı bir dijital yat yarattılar. JP Morgan, Metaverse’in yıllık 1 trilyon dolarlık bir fırsat olduğunu düşünüyor – bu, gelir açısından dünyanın en büyük şirketi olan Walmart’ın neredeyse iki katı gelir getireceği anlamına geliyor.”
Meta veri deposunu çevreleyen karışıklığa ek olarak, daha önce Facebook olarak bilinen sosyal medya şirketinin adını Meta olarak değiştirmeye karar vermesidir. Bu, şirketin Meta’nın genel olarak meta veri deposundan sorumlu olduğu anlamına mı geliyor? Hiç de bile. İsim değişikliğiyle birlikte, şirketin odak noktasında sosyal medya web sitesinden uzaklaşmaya ve meta veri tabanını genişletmeye doğru bir kayma yaşandı.
The Morning Dispatch’in yakın tarihli bir baskısında Meta’nın değişikliği neden yaptığı ayrıntılı olarak açıklanıyor:
Ancak Zuckerberg’in meta evrene – fütüristlerin birleşik bir sanal ve artırılmış gerçeklik dünyasını tanımlamak için kullandığı terim – dönüşü, geçen haftaki kazanç raporunun gösterdiği gibi çok gerçek. Şirket, 2021’in son üç ayında projeye 4,2 milyar dolar yatırım yaptı – araştırma ve geliştirme, mühendislerin işe alınması – bu tür giderlerde üçüncü çeyreğe göre yüzde 48 artış. Tüm yıl boyunca, Meta’nın meta veri tabanındaki işletme zararı 10.2 milyar dolardı – ve bu muhtemelen 2022’de artacak. Zuckerberg, “Bu tam olarak gerçekleştirilmiş vizyon hala çok uzakta,” diye itiraf etti. “Ve yön açık olsa da, önümüzde ki yolumuz henüz tam olarak tanımlanmadı. … [Ama] İlerlemeye odaklanmamız için bunların doğru yatırımlar olduğuna eminim.”
Geçen yıl bir saatlik bir sunumda Zuckerberg, dünyanın görmesi için meta evren fikrini sergiledi. Üretilen videoda Zuckerberg, artırılmış gerçeklik gözlüklerini takarak birinci sınıf bir eskrimciyle karşı karşıya geldi. Sonra dünyanın iki ucundaki arkadaşlar neredeyse aynı konsere katıldılar. İnsanlar mutfaklarından çalışma masalarına yürüdüler, bir çift bardağa tokat attılar ve aniden ofislerindeydiler ve bunlar Zuckerberg’in gösterdiği örneklerden sadece birkaçıydı.
Tüm bu faaliyetler, Zuckerberg’in meta veri tabanını hayal ettiği şeydir. Operasyonel kelime, yine de, hayal et. Sunumda gösterilen teknolojinin çoğu henüz mevcut değil.
Var olan, farklı şirketlerin zaten yaratmış olduğu farklı dünyalar veya meta veri kaynaklarıdır. Örneğin, Epic Games’in Fortnite’ı , meta veri deposunun bir parçası olduğunu söylediği tüm bir sanal dünyaya sahiptir. Epic aynı zamanda meta veriye de yöneliyor ve neredeyse bir yıl önce meta veriye 1 milyar dolarlık genişlemeye odaklanmak için bir dizi finansmanı tamamladığını duyurdu. Morning Brew’in Aralık ayında bildirdiğine göre, başka bir oyun şirketi olan Roblox’un günlük 47 milyon kullanıcısı ve şirketin metaverse’inde dünyalar ve oyunlar oluşturmaya odaklanan yaklaşık 10 milyon “geliştirici” var.
Sonuç olarak, “metaverse” teknoloji dünyasında her zaman kullanılan bir terimdir, ancak insanların gerçek dünyadan kaçmak için gittiği “metaverse kafeler” olacak mı? Henüz yok ve “VR’nin vaftiz babası” Lanier, yakın zamanda olmayacağını düşünüyor.
“Sanırım içinde kaybolabilecek az sayıda insan olacak,” dedi. “Fakat çoğu insan ona hava gibi değil, bir çeşit incelik ya da tatlı gibi davranacaktır.”
Hepsi aynı fikirde değil. National Review’den Dougherty, iki yıllık pandemik kısıtlamaların yüz yüze etkileşimi engellemesine paralellik göstererek şu uyarıda bulundu: . Yabancılaşmış bireylerden oluşan pasif bir nüfus üzerinde daha fazla buton kontrolü sağlamayı umut eden siyasi elitin vizyonu tarafından yükseltilecektir.” Bunun için metaverse haberleri orbit haber’de.
Metaverse Davos ekonomi forumunda konuşuldu!